Meppeler ondernemers zetten één lokale webshop op

Ondernemers zetten één lokale webshop op

Meppel – Onder het motto ‘Doe Normaal Koop Lokaal’ werken drie regionale ondernemers aan één grote webshop van alle winkeliers in Meppel. Deze internetwinkel wordt gevuld met artikelen die de deelnemende winkeliers aanbieden in hun huidige winkels. ‘Onder de paraplu van één Meppeler webwinkel is het winkelaanbod veel beter te vinden op internet. Het grote digitale verkoopplatform ondersteunt juist de winkelverkoop in de Meppeler binnenstad,’ onderstrepen de initiatiefnemers van Doe Normaal Koop Lokaal (DNKL) Meppel.

Bijna elke winkel in de binnenstad kent ook een eigen webshop, website of facebookpagina. Vaak zorgen deze winkelmedia voor klantenbinding en de nodige publiciteit. ‘Maar als verkoopmiddel kan de doorsnee-webshop vaak nog niet tippen aan de winkelomzet. Het draait allemaal om bekendheid en zichtbaarheid,’ zegt initiatiefnemer Frank Wellink. ‘Dat maakt dat online ondernemen een pittige klus is. Een winkelier dient zijn online aanbod – net als in de winkel – actueel en toegankelijk te houden en fors te investeren,’ aldus woordvoerder Wellink, internetondernemer in Meppel.

Schappen

Verschillende zelfstandige winkels binnen één online verkoopplatform: dat heeft volgens de drie ondernemers de grootste kans van slagen. De Meppeler webshop wordt technisch in de digitale markt gezet door de overkoepelende organisatie. Het aanbod van de zelfstandige winkelier komt automatisch in de digitale schappen van de DNKL-webshop. Zo wordt deze webwinkel niet weggedrukt op het internet door de grote internetwinkels. Wellink: ‘Van die grote buitenlandse bedrijven hebben alle MKB-bedrijven en detaillisten veel last. Of je nu zelf een webshop hebt of niet.’

De initiatiefnemers van Doe Normaal Koop Lokaal (Eelco Uytterhoeven, Mark Turksma en Frank Wellink) zijn er ondanks de groeiende internetverkoop van overtuigd dat Meppelers trouw zijn aan hun lokale middenstand. ‘Het vertrouwen in de eigen binnenstad is in plaatsen als Meppel nog vrij groot. Ook online geldt vaak de regel: ‘Als het even kan, kopen we het in Meppel.’

‘Als je bij de grote jongens op internet shopt, weet je ook dat je geld rechtstreeks naar Duitsland, China of de Verenigde Staten vloeit. De meeste mensen zijn trots op hun woonomgeving. En vaak werken ze ook binnen de regio. Ze hebben dan een dubbel belang bij het actief en economisch sterk houden van die regio. En dat kun je ook online,’ aldus de initiatiefnemers. De webshop start op internet als twintig winkeliers zich aanmelden.

Onderzoeken voor de nieuwe Detailhandelsvisie benadrukten het nog: het merendeel van het winkelpubliek weet via internet al wat er waar te koop is in Meppel. Wellink: ‘Met een goed vindbare website legt de ondernemer nog beter contact met de consument, die wil blijven komen naar de Meppeler binnenstad als ze de winkels op internet goed kunnen vinden.’

Binnenstad

Een aanvraag van DNKL voor ondersteuning door het Aanjaagfonds werd afgewezen, maar de initiatiefnemers doen nog een gooi. ‘We proberen het nog een keer met een lager bedrag,’ knipoogt Wellink, ‘maar we rekenen ook op de deelnemende winkeliers en fondsen. Ons initiatief heeft wel de belangstelling gewekt van de gemeente Meppel. De binnenstad heeft de volle aandacht van het college. Op onze website zijn verschillende gemeentelijke visies en rapporten te vinden. Doe Normaal Koop Lokaal gaat alvast aan de slag met de ondersteuning van het winkelhart. Alle andere initiatieven om de lokale economie te bevorderen kunnen zich aansluiten. We hoeven echt niet het wiel opnieuw uit te vinden.’

Bekijk Website

Bert Jansen / Meppeler Courant / 16-08-2017